|
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَالْعادِياتِ ضَبْحًا(1) فَالْمُورِياتِ قَدْحًا(2) فَالْمُغيراتِ صُبْحًا(3) فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا(4) فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا(5) إِنَّ اْلإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ (6) وَ إِنّهُ عَلى ذلِكَ لَشَهيدٌ (7) وَ إِنَّهُ لِحُبِِّ الْخَيْرِ لَشَديدٌ(8) أَفَلايَعْلَمُ إِذا بُعْثِرَما فِي الْقُبُورِ(9) وَحُصِّلَ ما فِي الصُّدُور (10) إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَخَبيرٌ (11) ترجمه ی آیات به نام خداوند بخشنده مهربان 1- سوگند به اسبهای دونده ی که به شدت نفس می زنند . 2- و به اسب هایی که در اثرتاختن بر سنگ ها از سُم هایشان با سنگ جرقه می زند . 3- و به يورشبرندگان(بردشمن) صبحگاهان. 4-که به واسطه آن(حمله بر دشمن)گرد وغبار برانگیختند . 5- پس به واسطه آن (حمله) جمعی را محاصره کردند. 6-همانا انسان نسبت به پروردگارش البته ناسپاس است. 1 7- و بیترديد او(انسان) برآن(ناسپاسی )البته آگاهی دارد. 8- و بیترديد او (انسان) بردوستیِ مال و ثروت سخت بخيل و خسيس است. 9- آيا پس نمیداند هنگامی که آن چه در قبرهاست بر انگیخته شود. 10- وآن چه در سينههاست آشکار گردد. 11- همانا پروردگارِ شان به آنان(انسانها) در آن روز(قیامت) البته آگاه است. معانی کلمه ها وَ :سوگند الْعادِياتِ :جمع عادیة ، از مصدر عدو كه به معناى دویدن به سرعت است . اسبان دونده ضَبْحًا : صدای نفس زدن اسب ، حمحمه اسب در حین تاختن ، به شدت نفس زدن فَ : و به ، پس الْمُورِياتِ : جمع موریة ، اسبهايي که بواسطه تاختن برسنگ از سُمِشان جرقه میزند قَدْحًا : چيزی را بر چيزی زدن ، روی سنگ ها تاختن فَ : و به ، پس الْمُغيراتِ : يورش بردن صُبْحًا : بامدادان ، صبحگاهان فَ : که أَثَرْنَ : برانگيختند بِهِ : بدان 2 نَقْعًا : گرد و غبار فَ : و ، پس وَسَطْنَ : غافلگير و محاصره کردند بِهِ : به اين صورت جَمْعًا : جمعی را ، گروهی را إِنَّ : همانا ، به درستی که ، بی تردید اْلإِنْسانَ : انسان ، آدم لِرَبِّهِ :برای پروردگارش لَ : البته ، برای تأکید كَنُودٌ : ناسپاس عَلى: بر ذلِكَ : آن ، اسم اشاره به دور لَ : البته ، برای تأکید شَهيدٌ :گواه ، آگاهی داشتن حُبِِّ : دوست داشتن الْخَيْرِ : مطلق خوبی ها لَ : البته ، برای تأکید شَديدٌ : سر سخت 3 أَ : آیا فَ : پس لايَعْلَمُ : نمی داند إِذا : زمانی که ، هنگامی که بُعْثِرَ : برانگیخته شده ما : آن چه که فِي : در الْقُبُورِ : قبرها حُصِّلَ : تحقق یافته ، آشکار شده ما : آنچه که الصُّدُور : سینه ها رَبَّهُمْ : پروردگارشان بِهِمْ : به ایشان يَوْمَئِذٍ : در آن روز (قیامت) لَ : البته ، برای تأکید خَبيرٌ : آگاه بررسی کلمه ها وَ : حرفِ جر ، قسم 4 الْعادِياتِ : مجرور ضَبْحًا : مفعولِ مطلق فَ : حرفِ عطف الْمُورِياتِ : معطوف قَدْحًا : مفعولِ مطلق فَ : حرفِ عطف الْمُغيراتِ : معطوف صُبْحًا : مفعولِ مطلق فَ : حرفِ عطف أَثَرْنَ : فعلِ ماضی فاعل آن (نَ)می باشد بِهِ : جار و مجرور نَقْعًا : مفعولِ به فَ : حرفِ عطف وَسَطْنَ : فعلِ ماضی فاعل آن (نَ) است بِهِ : جار و مجرور (قيد) جَمْعًا : مفعولِ به إِنَّ : حرف مشبة بالفعل اْلإِنْسانَ : اسمِ إنَّ 5 لِ : حرف جر رَبِّهِ : مضاف ومضاف الیه لَ : تأکيد كَنُودٌ : خبرِ إنَّ (کنود مبالغه کُند) وَ : حرفِ عطف يا حاليه إِنّ : حرف مشبة بالفعل هُ : اسمِ انَّ عَلى :حرف جر ذلِكَ : مجرور لَ : تأکيد شَهيدٌ : خبرِ إنَّ وَ : حرفِ عطف يا حاليه إِنَّ : حرف مشبة بالفعل هُ : اسمِ إنَّ لِ : حرف جر حُبِِّ : مجرور ، مضاف الْخَيْرِ : مضافاليه لَ : تاکيد 6 شَديدٌ : خبرِ إنَّ أَ : حرفِ استفهام فَ : حرفِ عطف لايَعْلَمُ : فعل نفی و فاعل هُوَ در آن مستتر است. إِذا : ظرف ، مفعول فيه بُعْثِرَ : فعلِ ماضی رباعی مجرد ما : نايبِ فاعل فِي : حرف جر الْقُبُورِ : مجرور وَ : حرفِ عطف حُصِّلَ : فعلِ ماضی ما : نايبِ فاعل فِي : حرف جر الصُّدُور : مجرور إِنَّ : حرف مشبة بالفعل رَبَّ : اسمِ انَّ ، مضاف هُمْ : مضافاليه بِهِمْ : جار و مجرور 7 يَوْمَئِذٍ : مفعول فيه ، مضاف و اذا مضافاليه لَ : تأکيد خَبيرٌ : خبرِ إنَّ شأنِ نزولِ سوره و وقایع تاریخی آن این سوره بعد از جنگ «ذات السلاسل» درمدینه بر حضرت رسول (ص) نازل شد.به طوری که در سال هشتم هجرت به پیغمبر اکرم (ص) خبر دادند که دوازده هزار سوار درسرزمین «یابس» جمع شده، و با یکدیگر عهد کردهاند که تا پیامبر(ص) و علی (ع) رابه قتل نرسانند و جماعت مسلمین را متلاشی نکنند از پای ننشینند. پیغمبراکرم (صلی الله علیه وآله) جمع کثیری از یاران خود را به سرکردگی بعضی از صحابه ازجمله ابوبکر و عمر و عمرو بن عاص با چهار هزار نفر به سراغ آنها فرستاد، ولی بعد از گفتگوهائی بدون نتیجه بازگشتند؛ سرانجام پیامبر، علی (علیه السلام) را با گروه کثیری از مهاجر و انصار به نبرد آنها اعزام داشت، آنها بسرعت به سوی منطقه دشمن حرکت کردند و شبانه راه میرفتند، و صبحگاهان دشمن را درحلقه محاصره گرفتند، نخست اسلام را بر آنها عرضه داشتند چون نپذیرفتند هنوز هوا تاریک بود که به آنها حمله کردند و آنان را درهم شکستند، عدهای را کشتند، و اموال فراوانی به غنیمت گرفتند. سوره عادیات نازل شد در حالی که هنوز سربازان اسلام به مدینه بازنگشته بودند، پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) آن روز برای نماز صبح آمد ، واین سوره را درنماز تلاوت فرمود. بعد از پایان نماز اصحاب عرض کردند : این سورهای است که ما تا به حال نشنیده بودیم. فرمود: آری، علی (علیه السلام) بردشمنان پیروز شد، و جبرئیل دیشب باآوردن این سوره به من بشارت داد . چند روز بعد علی (علیه السلام) با غنائم و اسیران به مدینه وارد شد. 8 فضیلت سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: هر كس سوره عادیات را قرائت نماید اجر و پاداشی ده برابر كسانی كه در ایام حج در مزدلفه بیتوته كرده اند نصیب او خواهد شد.1 هم چنین فرموده اند: هر كس سوره عادیات را بخواند و همواره بر قرائت آن مداومت ورزد در روز قیامت با امیرالمؤمنین علیه السلام محشور می گردد و از دوستان و همراهان او خواهد بود.2 ایشان در كلامی دیگر فرموده اند: ثواب قرائت سوره عادیات، برابر ثواب قرائت نصف قرآن است.3 در فضیلت این سوره همین بس كه در شأن امیرالمؤمنین علی علیه السلام نازل شده است و خداوند در آن به پیروزی ایشان در جنگ خبر داده بود.4 امام صادق علیه السلام در زیارت امیرالمؤمنین می فرمایند: «السلام علیك یا من نزلت فی فضله سوره العادیات5» آثار و بركات سوره 1- ادای دین و بدهكاری امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر كس در قرائت سوره عادیات مداومت ورزد ، خداوند بدهكاری او را از جایی كه فكرش را نمی كند ادا می كند.6 2 - جهت وسعت رزق ورهایی از قرض و گرسنگی یا تشنگی هر كه از درد و گرسنگی و تشنگی و قرض بخواهد رها شود به عدد نام امیرالمؤمنین علی علیه السلام 110 بار این سوره را بخواند بسیار نافع است. و نیز به جهت وسعت رزق و روزی همراه خود داشته باشد. 7
9 3- برای درد كبد آورده اند كه برای درد كبد سوره عادیات را در ظرف چینی نو نوشته شود و سپس با آب باران بشویند و اندكی شكر به آن اضافه شود و بیمار سه روز متوالی از آن بنوشد.8 پیام های سوره این سوره سه پیام کلی دارد : الف- قسم ب- پاسخ قسم پ- تهدید 1- به اسبان دونده که برای نابودی دشمن خدا ، خود را به زحمت می اندازند قسم یاد شده است .(وَالْعادِياتِ ضَبْحًا) 2- وسیله ای که برای جهاد در راه خدا استفاده می شود پیش خداوند عزیز است . به همین جهت به آن قسم یاد شده است.(وَالْعادِياتِ ضَبْحًا) 3- جرقه ای که سمّ اسب با سنگ در مسیر جهاد در راه خدا تولید می کند پیش خداوند محترم است .(فَالْمُورِياتِ قَدْحًا) 4-خودمجاهدان(فَالْمُغيراتِ)وزمان حمله شان(صُبْحًا) بردشمن مهم است.(فَالْمُغيراتِ صُبْحًا) 5- در اثر حمله ، رزمنده با وسیله اش(در صدر اسلام اسب) گرد و غباری که تولید می کند پیش خداوند محترم است .(فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا) 6-درحمله باید طوری برنامه ریزی شودکه به محاصره دشمن بینجامد.(فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا) 7- گل سرسبد آفرینش نسبت به خالقش ناسپاس است.(إِنَّ اْلإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ) 8- انسان نسبت به تخلفش آگاهی دارد.(وَ إِنّهُ عَلى ذلِكَ لَشَهيدٌ) 9- دوستی انسان نسبت به خیر بسیار شدید است .(وَ إِنَّهُ لِحُبِِّ الْخَيْرِ لَشَديدٌ) 10- بعد از مرگ حشر خواهیم داشت . (أَفَلايَعْلَمُ إِذا بُعْثِرَما فِي الْقُبُورِ)
10 11-در قیامت با جسم محشور می شویم و آنچه در قلب ما نهفته است آشکار خواهد شد. (وَحُصِّلَ ما فِي الصُّدُور) 12- در قیامت خداوند نسبت انسان آگاهی کامل دارد . (إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَخَبيرٌ)
العبد الحقیر محمد علی مهری ویشکائی 28/12/1391 منابع: 1- مجمع البیان، ج10، ص421 2- ثواب الاعمال، ص125 3- الدرالمنثور، ج6، ص383 4- الخرائج و الحرائج، ج1، ص168 5- اقبال الاعمال، ج3، ص132 6- مستدرک الوسائل، ج13، ص290 7- درمان با قرآن، ص159 8- خواص القران و فوائده، ص187 9- قرآن کریم 10- نمونه ی بینات در شأن نزول آیات تألیف دکتر محمد باقر محقق 11- تاریخ جمع قرآن کریم تألیف دکتر محمدرضا جلالی نائینی 12- قاموس قرآن تألیف سید علی اکبر قرشی 13 -تفسیر المیزان تألیف علامه طباطبائی 14- تفسیر نمونه تألیف آیة الله ناصر مکارم شیرازی جمعی از دانشمندان 15-پرتوی از قرآن قسمت دوم جزء سی ام تألیف : سید محمود طالقانی
11
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و هشتم اسفند ۱۳۹۱ساعت 23:34  توسط محمدعلی مهری ویشکائی
|
|